Bibliothèque sédentaire

TOUS LES DOCUMENTS SUIVANTS (CLASSÉS EN ORDRE ALPHABÉTIQUE) SONT DISPONIBLES À L’ESPACE LEVIER POUR CONSULTATION SUR PLACE SEULEMENT.

– A –

Adams, Patch. (1996), Hilarity, Health Care, and Art’, Communities – Journal of Cooperative Living: Celebrating Arts and Creativity in Community, 93: 38-40.

Allison, Dorothy. (1996), Two or Three Things I Know For Sure, New York: Plume.

Alt Theatre. (2005), Cultural Diversity and the Stage, 3: 4.

Alt Theatre. (2008), Cultural Diversity and the Stage, 5: 3.

Alt Theatre. (2008), Cultural Diversity and the Stage, 6: 1.

Alt Theatre. (2008), Cultural Diversity and the Stage, 6: 2.

Anderson, Kim. (2008), A Recognition of Being: Reconstructing Native Womanhood, Toronto: Second Story Press.

Cinq cents ans de domination coloniale ont contribué à perpétuer une vision raciste des femmes indigènes.  Fondées sur leurs expériences personnelles, des femmes indigènes expliquent comment elles se sont réapproprié leur tradition culturelle pour créer une image forte et positive d’elles-même en rapport avec leur héritage culturel.

Anderson, Kim and Lawrence, Bonita. (2004), Strong Women Stories: Native Vision And Community Survival, Toronto: Sumach Press.

Ashtar, Editor. (2005), A Blazing Stage: A one-time publication to commemorate Ashtar’s Tenth Anniversary.

ATSA. (2008), When Art Takes Action / Quand l’art passe à l’action. Montréal: Action Terroriste Socialement Acceptable.

Augaitis, Daina, and Lorne Falk, Editors. (1995), Questions of Community: Artists, Audiences, Coalitions. Banff: Banff Centre Press.

– B

Baillargeon, Normand et Piotte, Jean-Marc. (2007), Au bout de l’impasse à gauche. Montréal : Lux Éditeur.

Bales, Kevin. (2004), Disposable People: New Slavery in the Global Economy. Berkeley: University of California Press. First published in 1999.

Bales, Kevin. (2005), Understanding Global Slavery: A Reader. Berkeley: University of California Press.

Bales, Kevin. (2007), Ending Slavery: How We Free Today’s Slaves. Berkeley: University of California Press.

Bales, Kevin & Cornell, Becky. (2008), Slavery Today. Toronto : Groundwood Books & House of Anansi Press.

Bales, Kevin & Soodalter, Ron. (2009), The Slave Next Door: Human Trafficking and Slavery in America Today. Berkeley: University of California Press.

Baqué, Dominique. (2004), Pour un nouvel art politique : De l’art contemporain au documentaire. Paris: Éditions Flammarion.

Barndt, Deborah. (2006), Wild Fire : Art Activism. Toronto: Sumach Press.

Batstone, David. (2007), Not For $ale: The Return of the Global Slave Trade – and How We Can Fight It. New York: HarperCollins.

Becker, Carol, Editor. (1994),  The Subversive Imagination: Artists, Society and Social Responsibility, New York: Routledge.

Avec The Subversive Imagination, Becker examine comment l’art peut facilement être mal interprété par le public en général et donne des exemples d’attaques publiques (parfois même physique) d’expositions diverses et de politiques culturelles.  Becker explique que ces réactions hostiles face à l’art en démontrant comment  l’art parfois révèle des contradictions sociales que plusieurs préféreraient garder cachées.  Selon Becker ce qui est en jeu est la responsabilité de l’artiste  envers la société et vice-versa – un débat critique, pense Becker, devrait être soulevé au sein de la communauté artistique.  Becker analyse également le rôle de l’artiste dans un contexte autre que nord américain.

Bellavance, Guy, Editor. (2000), Monde Et Réseaux de L’art : Diffusion, migration et cosmopolitisme en art contemporain, Montréal: Éditions Liber.

Beveridge, Karl; Johnston, Jude. (1999), Making Our Mark : Labour Arts and Heritage in Ontario, Toronto: Between the lines.

Billing, Johanna, Editor. (2007), Taking the Matter into Common Hands, London: Black Dog Publishing.

Block, Peter. (2009), Community: The Structure of Belonging , San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, Inc.

Borrup, Tom with Partners for Livable Communities. (2006), The Creative Community Builder’s Handbook: How to Transform Communities Using Local Assets, Arts, and Culture , Saint Paul: Fieldstone Alliance Publishing Center.

Boyer, Jean Pierre; Desjardins, David; Widgington, David. (2007) Pour changer le monde : 659 affiches des mouvements sociaux au Québec de 1966 à 2007, Montréal : Lux Éditeur.

Bradford, Gigi, Michael Gary, and Glenn Wallach, Editors. (2000), The Politics of Culture: Policy Perspectives for Individuals, Institutions, and Communities. New York: The New Press.

Breton, Gaétan. (2005), Faire payer les pauvres. Montréal : Lux Éditeur.

Browning, Barbara. (1995), Samba, resistance in motion: Dance – Social aspects – Brazil, Indianapolis: Indiana University Press.

Burnham, Linda Frye and Steven Durland, Editors. (1998), The Citizen Artist: 20 Years of Art in the Public Arena,  An Anthology from High Performance Magazine 1978-1998,  Gardiner, NY: The Critical Press.

Deuxième d’une série de livres sur l’art public, publié par la Gunk Foundation, ce livre se concentre sur l’art communautaire et est divisé en trois catégories : Art/Expérience de vie ; L’artiste activiste ; l’artiste en tant que citoyen.

– C –

Cameron, Julia. (1992), the Artist’s Way – Libérez votre créativité. New York: Perigree Books.

Carty, Linda. (1993),  And Still We Rise: Feminist Political Mobilizing in Contemporary Canada. Toronto: Women’s Press.

Dans ce livre, Carty explique pourquoi le féminisme actuel doit mettre la diversité et la communauté au centre de son analyse et engagement critiques. De plus, Carty propose une mobilisation socio-politique visant à vaincre l’oppression des luttes des femmes pour la réussite parce que personne ne peut être définie seulement par son genre.

Carver, John. (1997), Boards that make a difference: A new design for leadership in nonprofit and public organizations. San Francisco: Jossey-Bass.

Caruth, Cathy, Editor. (1995), Trauma. Explorations in Memory. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Cette compilation d’essais explore pourquoi la mémoire défaille après une expérience traumatique, pourquoi les faits à eux seuls ne suffisent pas à fournir une compréhension complète du traumatisme et comment la littérature nous aide à comprendre le traumatisme parce qu’elle utilise autant l’imagination que les faits et la mémoire. Cet essai multidisciplinaire observe aussi les nouvelles approches utilisées par les disciplines cliniques et théoriques dans le cas d’une expérience traumatique.  Les sujets étudiés sont l’éducation, le traumatisme et le vieillissement, les perspectives féministes, le traumatisme et la communauté et le Sida.

Castriota, David. (1987), Artistic Strategy and the Rhetoric of Power. Illinois: University of Indiana Press.

Centre des femmes de Montréal. (2004), Service de première ligne et aux femmes immigrantes.  Sur le chemin de l’espoir ; Guide pratique pour groupes d’entraide à l’intention des femmes ayant subi la violence suite à des conflits armés. Montréal : Centre des femmes de Montréal.

Centre National de la Photographie (1996), Pauvres de nous ; Images d’exclusion. Paris

Chamberlain, Melissa, Garbish, Elizabeth, Leduc, Donna, Rose Myrna, and Wakeling, Faye. (1996), Hope is in the Struggle: A Community in Action. Toronto: The United Church Publishing House.

Chödrön, Pema. (1994), Start Where You Are: A Guide to Compassionate Living. Boston and London: Shambala Dragon Editions.

Chödrön Pema, l’auteur de The Wisdom of No Escape and When Things Fall Apart donne des conseils concrets pour le développement de la compassion envers les autres et pour une relation saine avec soi-même. L’auteur nous montre l’importance de commencer  où nous sommes  et d’accepter les défis rencontrés plutôt que de les ignorer.

Chomsky, Noam. (2008), Comprendre le pouvoir. Montréal : Lux Éditeur.

Choudry, Aziz; Hanley, Jill; Jordan, Steve; Shragge, Eric; Stiegman, Martha. (2009), Fight Back: Workplace Justice for Immigrants, Halifax and Winnipeg: Fernwood Publishing.

Cleveland, William. (2008). Art and Upheaval: Artists on the World’s Frontlines. Oakland: New Village Press.

Collectif pour un Québec sans pauvreté. (2008), Tenir parole ! Trajectoires et paroles citoyennes autour d’une affiche. Québec: Les Presses de l’Université Laval.

Commission des droits de la personne et des droits de la jeunesse. (2005), Mythes et réalités sur les peuples autochtones. Québec: Commission des droit de la personne et des droits de la jeunesse.

Comarck, Elizabeth; Balfour, Gillian. (2004), The Power to Criminalize: Violence, Inequality and the Law, Halifax: Fernwood Publishing.

Cooper, Afua. (2006), The Hanging of Angélique: The Untold Story of Canadian Slavery and the Burning of Old Montreal, Toronto: Harper Perennial.

Comarck, Elizabeth; Balfour, Gillian. (2006), Criminalizing Women, Halifax: Fernwood Publishing.

Crum, Thomas F. (1987),  The Magic of Conflict: Turning a Life of Work into a Work of Art, New York: Simon and Schuster.

The Magic of Conflict présente l’approche Aiki pour transcender les conflits et transformer les frustrations en réalisations.  Fondée sur l’Aïkido, un art martial japonais, l’approche Aiki comprend la méditation, des exercices de respiration, l’expression dans la franchise et le jeu.

Crum, Thomas F. (1997),  Journey To Center: Lessons in Unifying Body, Mind, and Spirit. New York: Simon and Schuster.

Cuesta, Claudia and Bill Baker. (1998), What has been achieved by community-based public art in Vancouver. London, Ontario : University of Western Ontario.

– D –

DARE-DARE. (2008), Dis/Location 1: projet d’articulation Urbaine: Square Viger, Montréal: DARE-DARE Centre de diffusion d’art multidisciplinaire de Montréal.

Davis Y. Angela. (2005), Abolition Democracy: Beyond Empire, Prisons, and Torture, New York: Seven Stories Press Edition.

Davis Y. Angela. (2003), Are Prisons Obsolete?, New York: Seven Stories Press Edition.

Doss, Erika. (1995), Spirit Poles and Flying Pigs: Public Art and Cultural Democracy in American Communities, Washington and London: Smithsonian Institution Press.

Dupuis-Déri, Francis. (2008), Québec en mouvements. Montréal : Lux Éditeur.

Durand, Guy Sioui. (1997), L’art comme alternative: Réseaux at pratiques d’art parallèlle au Québec 1976-1996, Québec: Éditions Intervention.

L’auteur trace un historique du développement de l’art alternatif au Québec, de l’émergence des groupes d’artistes qui cherchèrent une alternative aux galeries et aux musées en ouvrant leur propre lieu d’exposition et en développant un art parallèle au courant de pensée majoritaire.

Duvall, Linda. (1998), Collaboration: The Moose Jaw Conversations, London, Ontario : University of Western Ontario.

– E –

Elizabeth, Lynne and Young, Suzanne. (2006), Works of Heart: Building Village Through the Arts, Oakland: New Village Press.

Esse, arts + opinions. (2004), 20 ans d’engagement, Montréal : Esse, arts + opinions.

Evangelista, Liria. (1996), Voces de los sobrevivientes: testimonio, duelo y memoria en la post-dictadaura Argentinia (1983-1995) [Voices of the survivors: testimony, grief, and memory in post-dictatorship Argentina (1983-1995)], Dissertation: State University of New York at Stony Brook.

L’auteur considère la création artistique comme processus afin de pouvoir témoigner d’une souffrance, en examinant les réponses créatives d’Argentins à propos du traumatisme social qu’ils vécurent sous le gouvernement militaire des années 70 et 80.

– F –

Felshin, Nina, Editor. (1995), But is it Art?: The Spirit of Art as Activism, Seattle: Bay Press.

Cette anthologie présente la pensée de critiques, d’historiens et de journalistes qui ont réfléchi au changement récent en art contemporain, causé par le nombre grandissant d’artistes qui deviennent activistes dans leur travail, en faisant un l’art public avec la participation de la communauté.  Les artistes et les groupes examinés sont the Guerilla Girls, Gran Fury, Group Material, the Women’s Action Coalition, the American Festival Project, the Artist and Homeless Collaborative, Helen and Newton Harrison, Carol Condé and Karl Beveridge, Peggy Diggs, Suzanne Lacy, Mierle Laderman Ukeles, David Avalos, Louis Hock, and Elizabeth Sisco.

Fisher, Roger et. al. (1994),  Beyond Machiavelli: Tools for Coping with Conflict, New York: Penguin Books.

Ce livre est une réponse au manque de conseils pratique pour résoudre un conflit, en proposant des outils pour l’analyse de conflit et des actions concrètes en temps réel.  Plutôt que de s’attarder uniquement sur les raisons pourquoi les choses fonctionnent ou non, les auteurs sont intéressés à comment les individus peuvent introduire un changement.

Fisher, Roger and Scott Brown. (1998), Getting Together: Building Relationships As We Negotiate, New York: Penguin Books.

Getting Together explique étape par étape, comment gérer et négocier nos relations, soient-elles à court ou long terme, soient-elles, personnelles, familiales ou reliées au travail.

Fisher, Roger and William Ury. (1981), Getting to Yes: Negotiating Agreement Without Giving In, New York: Penguin Books, 1981.

Getting to Yes propose des stratégies pour conclure des ententes mutuellement  acceptables de toutes sortes.  Fondé sur le travail du Harvard Negotiating Project, ce livre explique comment séparer les gens, des problèmes, comment focaliser notre attention sur les intérêts de l’individu et non sur les opinions, et comment travailler ensemble afin de trouver une option qui sera satisfaisante pour tout le monde, particulièrement dans des situations d’inégalité dans la délégation du pouvoir ou quand les gens refuse de s’en tenir aux règles du jeu.

Fly with me to another world project. (2006), Public Art In(ter)vention, Thailand: Fly with me to another world project.

Freire, Paulo. (2000), Pedagogy of the Oppressed, New York: Continuum.

Freitag, Michel. (2008), L’impasse de la globalisation : une histoire sociologique et philosophique du capitalisme. Montréal : Les Éditions Écosociété.

Frieling, Rudolf; Groys, Boris; Atkins, Robert; and Manovich, Lev. (2008), The Art of Participation: 1950 to Now, San Francisco: San Francisco Museum of Modern Art.

– G –

Gablik, Suzy. (1995), Conversation Before the End of Time, London: Thames and Hudson.

Gablik, Suzy. (1984), Has Modernism Failed?, London: Thames and Hudson.

Gablik, Suzy. (1994), The Reenchantment of Art, London: Thames and Hudson.

Dans ce livre Gablik parle de sa conviction ; l’art devrait englober des préoccupations sociales, spirituelles, et écologiques en citant le travail de Fern Shaffer, Andy Goldsworthy, Rachel Rosenthal et Suzanne Lacy.

Gaboury, Placide. (1997), Pas La Charité, mais le Partage, Quebec: Les Éditions Quebecor.

Gérin, Annie and McLean, James, S. (2009), Public Art in Canada: Critical Perspectives, Toronto, Buffalo, London: University of Toronto Press.

Gervais, Stephan, Karmis, Dimitrios et Lamoureux, Diane. (2008), Du tricoté serré au métissé serré ? La culture publique commune au Québec en débats. Québec: Les presses de l’Université de Laval.

Ginsburg, Faye. (1997), ‘From Little Things, Big Things Grow: Indigenous Media and Cultural Activism’, in Between Resistance and Revolution (Richard G. Fox and Orin Star, Editors), New Jersey: Rutgers University Press.

Giroux, Henry A. and Simon Roger. (1992), Crossings: Cultural Workers and the Politics of Education. New York and London: Routledge.

Gleizal, Jean-Jacques. (1994), L’art et le politique. Paris: PUF.

Goffman, Irving. (1959), The Presentation of Self in Everyday Life, New York: Anchor Books.

Goldbard, Arlene. (2006), New Creative Community: The Art of Cultural Development, Oakland: New Village Press.

Golden, Joseph. (1987), Pollyanna in the Brier Patch: The Community Arts Movement, New York: Syracuse University Press.

Graham-Pole, John M.D. (2000),  Illness and the Art of creative Self-Expression, Oakland: New Harbinger Publications, Inc.

Gramsci, Antonio. (1971), Selections from the Prison Notebooks, (G. Nowell Smith and Q. Hoare, Editors), New York: International Publications.

Grande, John K. (1994), ‘Which public? Whose art?’, Espace, 29: 6-11.

Gravel, Claire. (1991-92), ‘Art Public et responsabilité sociale’, Espace, 18: 52-3.

Graves, Donna and Lydia Matthews. (1992), ‘Evacuations Through Community History’, Artweek, 20: 4-5.

Greer, Betsy. (2008), Knitting for Good! A Guide to Creating Personal, Social, and Political Change , Stitch by Stitch, Boston & London: Trumpeter Books.

Grosskopf, Barry. (1999), Forgive Your Parents, Heal Yourself: How Understanding Your Painful Family Legacy Can Transform Your Life, New York: The Free Press.

Grout, Catherine. (2000), Pour une réalité publique de l’art, Paris: L’Harmattan.

Groys, Boris. (2008), Art Power, Cambridge and London: The MIT Press.

– H –

Haaken, Janice. (1998), Pillar of Salt: Gender, Memory, and the Perils of Looking Back, New Jersey: Rutgers University Press.

Dans ce livre Haaken examine la controverse entourant la mémoire de femmes abusées sexuellement à l’enfance, refusant des définitions polarisées des souvenirs des victimes, comme soit comme authentique ou comme le résultat du syndrome de la mémoire faussée.  Haaken préconise l’approche de la mémoire transformative comme façon de comprendre la mémoire à travers l’utilisation du mythe et de la fantaisie.  Le livre s’éloigne de son cadre de travail pour regarder en arrière dans la première partie, il examine comment recouvrer la mémoire historique  par le conte et l’hypnotise dans la deuxième partie, et traite de l’environnement clinique et des dilemmes contemporains dans la troisième partie.

Hawken, Paul. (2007), Blessed Unrest: How the Largest Movement in the World Came into Being and Why No One Saw It Coming, New York: Penguin Books.

Heathfield, Adrian. (1997), Shattered Anatomies: Traces of the Body in Performance, England: Arnolfini Live.

Herivel, Tara; Wright Paul, Editors. (2007), Prison Profiters: Who Makes Money From Mass Incarceration, New York: The New Press.

Herman, Judith Lewis. (1992), Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence – From Domestic Abuse to Political Terror, New York: HarperCollins Publishers.

Avec ce livre, l’auteur se concentre sur le conflit engendré par la volonté de nier un événement traumatique après qu’il soit arrivé, et le besoin d’en parler, soulignant ainsi la nécessité de se souvenir et de parler du traumatisme dans le processus de guérison.  Résultat de deux décennies de  recherches et de travail clinique auprès de victimes de violence, sexuelle, domestique, de vétérans de guerres, et de victimes de terreur politique, le livre couvre plusieurs types d’expériences traumatiques et comment les victimes en ont guéri.

Hoffman, Abbie. (1980), Soon to be a Major Motion Picture, New York: Perigee Books.

Holloway, John. (2007), Changer le monde sans prendre pouvoir (Le sens de la révolution aujourd’hui), Montréal: LUX Éditeur

hooks, bell. (2000), All About Love: New Visions, New York: Harper Collins Publishers.

– I –

– J –

Jaccoud, Mylène (sous la direction de). (2009), Régulations sociopénales et peuples autochtones, Vol. 42 (2), Revue Criminologie, Montréal : Les Presses de l’Université de Montréal.

Jacob, Mary Jane, Editor. (1988), Conversations at the Castle, Cambridge: the MIT Press.

Jacobson, Edmund, M.D. (1980), Savoir relaxer pour combattre le stress, Montreal: Les Éditions de L’Homme.

Jaworski, Joseph. (1996), Synchronicity: The Inner Path of Leadership, San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.

Jeu 94, cahiers de théâtre. (2000), Engagement nouvelle vague,  Montréal: Jeu 94, Cahiers de théâtre.

Jordan, Tim. (2003), S’engager ! Les nouveaux militants, activistes, agitateurs… Paris : Éditions Autrement.

– K –

Kaye, Nick.  (2007), Multi-media, Video Installation Performance, Londre et New York: Routledge.

Kelley, Caffyn.  (1995), ‘Broken Silence, Visible Wounds: Canadian Artists Expose Social Space With Contradictions Intact’, High Performance, 18: 48-53.

Kelly, Owen. (1985), Community Art and the State: Storming the Citadels, London: Comedia Publishing.

Kershaw, Baz. (1992), The Politics of Performance: Radical Theatre as Cultural Intervention, London: Routledge.

Kershaw, Baz. (1999), The Radical in Performance: Between Brecht and Baudrillard, London: Routledge.

Kester, Grant H, Editor. (1998), Art, Activism, and Oppositionality: Essays from Afterimage, Durham: Duke University Press.

Kester, G. (2004), Conversation Pieces: Community + Communication in Modern Art, Berkeley: University of California Press.

Klein, Deborah. (2003), Artist and Communities; America creates for the millennium, United States: MidAtlantic Arts Foundation.

Klein, Naomi. (2008), La stratégie du choc: La montée d’un capitalisme du désastre. Translated by Lori Saint-Martin and Paul Gagné. Original title: The Shock Doctrine: The Rise of Disaster Capitalism. Montréal: Leméac Éditeur.

Knight, Keith and Schwarzman, Matt. (2005), Beginner’s Guide to Community- Based Arts, Oakland, CA: New Village Press.

Kuppers, Petra. (2007), Community Performance: An Introduction, Oxon, Great Britain: Routledge.

Kuppers, Petra and Robertson Gwen. (2007), The Community Performance Reader, Oxon, Great Britain: Routledge.

– L –

Laboratoire d’animation et recherche culturelles (LARC). Cahier de l’Action culturelle, Le Mobile, 4:1, Montreal: Université du Québec à Montréal (UQÀM).

Lacy, Suzanne, Editor. (1995), Mapping the Terrain: New Genre Public Art Seattle: Bay Press.

Incluant le témoignage de quatre-vingt-dix artistes travaillant en art public, ce livre est une anthologie de textes préconisant un art socialement responsable, qui trouve un écho positif dans la société.  Traitant des problèmes comme, les monuments publics, la censure, la disparition de l’individualisme en art, et comment faire de l’art engagé, le livre explore comment l’art est passé de la sculpture  traditionnelle, à un processus impliquant directement l’audience.

Laidlaw, C., et al., Editors. ( 1990), Healing Voices: Feminist Approaches to Therapy with Women, San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Lamoureux, Ève. (2009), Art et politique: Nouvelles formes d’engagement artistique au Québec, Montréal: Écosociété.

L’arrêt-Source, Maison pour jeunes femmes en difficulté. (2006), Écrire et sans pitié, Outremont: Éditions du passage.

Lawry, Suzann Smith. (1996), Healing the Splintered Self: A Look at Creativity in Healing from Childhood Sexuel Abuse, Dissertation: Georgia State University.

Lee, Angela and Fernandez, Melanie. (1998), Community Arts Workbook: Another Vital Link, Toronto: Ontario Arts Council.

Ce livre est pour les artistes, les communautés et le public, quiconque engagé, ou qui veut s’engager en art communautaire.  Il a été conçu pour donner un aperçu sur l’application de l’art communautaire, et donne des outils, des conseils, des cadres de travail et des techniques pour aider les artistes, les travailleurs culturels, afin qu’ils puissent évaluer, planifier, commencer et terminer un projet en art communautaire. Ce livre fait suite aux idées soulevées pendant la conférence du Ontario Art Council’s Vital Links: Enriching Communities through Art and Art through Communities qui eut lieu en 1997.

Leonard, H. Robert and  Kilkelly, Ann. (2006), Performing Communities, Oakland, CA: New Village Press.

Lerman, Liz; Borstel, John. (2003), Critical Response Process: A method for getting sefull feedback on anything you make, from dance to dessert. Takoma Park: Liz Lerman Dance Exchange.

Lerner, Harriet. (1985), The Dance of Anger: A Woman’s Guide to Changing the Patterns of Intimate Relationships, New York: Harper Perennial.

Les Filles électriques et Passages. (2010), Les Passagères : Voix de changement, Montréal: Planète rebelle.

Levine, Peter A. and Frederick, Ann. (1997), Waking the Tiger: Healing Trauma: The Innate Capacity to Transform Overwhelming Experiences, California: North Atlantic Books.

Levi Srauss, David. (1999), Between Dog and Wolf: Essays on Art and Politics,  New York: Autonomedia.

Lingis, Alphonso. (1994), Foreign Bodies, New York: Routledge, 1994.

Utilisant le langage de la philosophie, des arts visuels, de la biographie, de l’anthropologie et de la littérature, l’auteur explore la vie telle que vécue par le corps : ses perceptions du plaisir et de la douleur, et comment la culture affecte notre sensualité et notre susceptibilité face à ces sensations physiques.  Divisant le livre en quatre parties  (la force du corps, le plaisir et la douleur, l’économie libidinale et les corps impératifs) Lingis examine comment nos corps sont le produit non seulement de l’évolution, mais aussi de notre propre histoire.

Lippard, Lucy. (1976), From the Centre: Feminist Essays on Women’s Art, New York: E. P. Dutton.

Lippard, Lucy. (1984), Get the Message? A Decade of Art for Social Change, New York: E.P. Dutton.

Lippard, Lucy. (1995), Mixed Blessings: New Art in a Multicultural America. New York: Pantheon Books.

Lippard, Lucy. (1997), Lure of the Local: Senses of Place in a Multicentered Society, New York: The New Press.

Lowe, Seana. (2000), ‘Creating Community: Art for Community Development’, Journal of Contemporary Ethnography 29:3: 357-385.

– M –

MacDougall, Jill R. and Yoder, Stanley. (1998), Contaminating Theatre: Intersections of Theatre, Therapy, and Public Health, Evanston, IL: Northwestern University Press.

Mackey, Frank. (2010), Done with Slavery: The Black Fact in Montreal. Montreal: McGill-Queens University Press.

Maidment, MaDonna. (2009), When Justice Is a Game: Unravelling Wrongful Convictions in Canada, Halifax and Winnipeg : Fernwood Publishing.

Malarek, Victor. (2003), The Natashas: The New Global Sex Trade. Toronto: Penguin Group.

McLean, Cheryl; Kelly, Robert, Editors. (2010), Creative Arts in Interdisciplinary Practice: Inquiries for Hope & Change, Calgary: Detselig Enterprises Ltd.

McGauley, Laurie. (2006), Imagine: An external review of Canada Council for the Arts Artists and Community Collaboration Fund. Ottawa: The Canada Council for the Arts – Inter-Arts Office.

McNiff, Shaun. (1992), Art As Medicine: Creating a Therapy of the Imagination. Boston: Shambala Publications.

Décrivant ses propres méthodes d’art thérapie, McNiff examine comment le processus créatif peut être utilisé pour guérir l’imagination, tout comme le corps s’auto guéri après la maladie. L’auteur a observé qu’en utilisant des méthodes tel, le conte, la performance, la collaboration créative, la psychothérapie et l’art peuvent s’enrichir avec cette méthode.

Marcuse, Herbert. (1996), The Subversive Potential of Art: Zones of Contention, New York: SUNY Press.

Martin, Randy. (1990), Performance as Political Act: The Embodied Self, New York: Bergin and Garvey Publishers.

Marino, Dian. (1997), Wild Garden: Art, Education, and The Culture of Resistance, Toronto: Between The Lines.

Melzer, Arthur M., Jerry Weinberger, M. and Richard Zinman, Editors. (1999), Democracy and the Arts, Ithaca, NY: Cornell University Press.

Miles, Malcolm. (1997), Art, Space and the City: Public Art and Urban Features,  New York: Routledge.

Miller, Lorrie. (1998), Making It Happen: Collaborative Practices in Community Art Production, London, ON: University of Western Ontario.

Millon, Henry A., and Linda Nochlin, Editors. (1978), Art and Architecture in the Service of Politics. Cambridge Mass: MIT Press.

Mitchell, J.P., Editor. (1992), Art and the Public Sphere, Chicago: University of Chicago Press.

Montano, Linda M. (2000), Performance Artists Talking in the Eighties,  Berkeley and Los Angeles: University of California Press.

Morelyle, Karen Penny. (2000), Local Instances of Social Resistance: Artistic Expressions in the Age of Globalization, Ontario: Carleton University.

Murphy, K. Brian. (1999), Transforming Ourselves, Transforming The World: An Open Conspiracy for Social Change. London: Zed Books Ltd.

– N –

Naidus Beverly. (2009), Arts for Change: Teaching Outside the Frame, Oakland: New Village Press.

Nancy, Jean-Luc. (2001), La Communauté affrontée, Paris: Éditions Galilée.

Nawrocki, Norman.(1998), Chasseur de Tornades : raves, soupirs et sacres vers un monde libertaire. Montréal: Édam/Les Pages Noires.

Nawrocki, Norman. (2003), The Anarchist and The Devil Do Cabaret, Montreal: Black Rose Books.

Nawrocki, Norman. (2007), Breakfast for Anarchists, Montreal: No Bar Code Press.

Nawrocki, Norman. (2009), Lunch for Insurgents, Montreal: Les Pages Noires.

Nawrocki, Norman. (2009), Dinner for Dissidents, Montreal: Les Pages Noires.

Ninacs, Anne-Marie. (2000), Livret Skol 2000-2001. Montreal: Skol Centre Des Arts Actuels.

Ninacs, Anne-Marie and Loubier, Patrice. (2001), Les commensaux: When Art Becomes Circumstance, Montréal: Skol Centre Des Arts Actuels.

Niskala, Brenda. Artist and Community Collaboration: A Toolkit for Community Projects, Regina: Common Weal Community Arts.

– O –

Ochoa, María. (2003), Creative Collectives: Chicana Painters Working in Community , Albuquerque: University of New Mexico Press.

Orton, Elizabeth. (1999), Transforming and Healing Communities Through Art: An Analysis of Community-based Art in Canada. Ottawa: Carleton University.

Ouédraogo-Bassolé, Angèle. (2003), Avec tes mots, Ontario: Éditions Malaïka/Sankofa.

Oxy-Jeunes Inc. (1990), Des passions à la page, Montréal: Oxy-Jeunes.

Oxy-Jeunes Inc. (1989), On change de décors : 9e Festival de créations jeunesse, Montréal: Oxy-Jeunes.

– P –

Pacific, Robin. (1999), Initiatives in Cultural Democracy A Report to the Laidlaw Foundation, Toronto: Laidlaw Foundation.

Pacific, Robin. (2000), Proceedings of the Art of Change Workshop, Toronto: Laidlaw Foundation.

Parachute. (2001), L’idée de communauté – The idea of community, Montreal: Parachute.

Parkin, David, Caplan, Lionel, and Fisher, Humphery, Editors. (1996), The Politics of Cultural Performance, Providence: Berghahn.

Patel, Raj. (2007), Stuffed and Starved: Markets, Power and the Hidden Battle for the World’s Food System, Toronto: HarperCollins Publishers.

Patterson, Jodi. (2005), Art Teacher Evidenced; Ideas, Resources and Proven Possibilities for the Secondary Art Teacher, USA: Instant Publisher.

Pile, Steven and Keith, Michael, Editors. (1997), Geographies of Resistance, New York and London: Routledge.

Platt, Ron. (2004), Borne of Necessity, North Carolina: Weatherspoon Museum.

Polak, Paul. (2008), Out of Poverty: What Works when Traditional Approaches Fail, San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.

Pontbriand, Chantal. (2000), Communauté et Gestes, Montreal : Éditions Parachute

Portnoy, Alisse. (2005). Their Right to Speak: Women’s Activism in the Indian and Slave Debates. Cambridge & London: Harvard University Press.

Poudrette, Élise. Pour sortir de l’abus. (2000), Guide d’intervention pour groupes d’entraide à l’intention des survivantes d’inceste, Montreal: Centre des femme de Montréal.

Prokosch, Mike; Raymond, Laura. (2002), The Global Activist’s Manual: Local Ways to Change the World, New York: Thunder’s Mouth Press / Nation Books

Purves, Ted, Editor. (2005), What We Want is Free: Generosity and Exchange in Recent Art , Albany: State University of New York Press.

– Q –

– R –

Raunin, Gerald. (2007), Art and Revolution: Transversal Activism in the Long Twentieth Century, (translated by Aileen Derieg), Los Angeles: Semiotext(e).

Raven, Arlene, Editor. (1989), Art in the Public Interest, Ann Harbor and London: UMI Research.

Ringer, Judy. (2006), Unlikely Teachers (Finding the hidden gifts in daily conflict), Portsmouth: OnePoint Press.

Rochlitz, Rainer. (1994), Subversion et subvention, Paris: Gallimard.

Rosenberg, Marshall B. (2005), Les mots sont des fenêtres (ou des murs), St-Julien-en-Genevois (France) : Éditions Jouvence

Rounds, Chuck. (2002), Visual Arts Education and Development of Critical Thinking Skills, Human Development and Behavior.

– S –

Saul, John Ralston. (1995), The Unconscious Civilization, Concord: House of Anansi Press Limited.

Schindler, Richard A. (1996), ‘Democracy is Fun! Joseph Beuys and the Aesthetics of Activism’, The New Art Examiner, October: 20- 25.

Sholette, Gregory. (1999), ‘Counting On Your Collective Silence: Notes on Activist Art as Collaborative Practice,’ After Image, 27:3: 18-20.

Schutzman, Mady and Cohen-Cruz, Jan, Editors. (1994), Playing Boal: Theatre, Therapy, Activism, London and New York: Routledge.

Schwarzman Mat. (1993), ‘Its About Transformation: Thoughts on Arts as Social Action’, High Performance, 64 Winter: 32- 35.

Seabrook, Jeremy. (2007), The No-Nonsense Guide to World Poverty, Toronto: New Internationalist Publications Ltd.

Selman, Jason ‘Blackbird’. (2007), The Freedom I Stole, Montréal: Cumulus Press.

Shaw, Randy. (2001), The Activist’s Handbook, Berkeley: University of California Press.

Shragge, Eric. (2006), Action communautaire : dérives et possibles. Montréal : Les Éditions Écosociété.

Skinner, E. Benjamin. (2009), A Crime So Monstrous: Face-to-Face with Modern-Day Slavery. New York: Free Press.

Silver, Jim. (2008), In Their Own Voices: Building Urban Aboriginal Communities, Halifax: Fernwood Publishing.

Simonin, Nicolas (sous la direction de). (2008), Livraison no. 9 : Revue d’art contemporain, Montréal : Édipresse.

Spence, Jo. (1995), Cultural Sniping: The Art of Transgression, London: Routledge.

D’après une réflexion sur le travail de la photographe Jo Spencer, ce livre examine son engagement avec une variété de genres, du documentaire photographique à la photothérapie, et un éventail de sujets tel, le genre, la santé, et le corps.  Elle divise son travail en trois parties : la classe, le réalisme et l’au-delà, la crise de la représentation, les corps et la santé et l’identité, la photographie et la thérapie.

Stimson, Blake and Sholette, Gregory, Editors. (2007), Collectivism After Modernism: The Art of Social Imagination after 1945, Minneapolis: University of Minnesota Press.

– T –

The Invisible Commitee. (2007), The Coming Insurrection, Los Angeles: Semiotext(e).

The Invisible Committee. (2009), The Coming Insurrection, Los Angeles: Semiotext(e). Originally published as L’insurrection qui vient by Editions La Fabrique, Paris, 2007.

Thompson, Nato and Sholette, Gregory. (2004), The Interventionists: Users Manual fot the Creative Disruption of Everyday Life. Massachussetts  Mass MoCA Publications.

Trend, David. (1996), Cultural Democracy: Politics, Media, New Technology, New York: SUNY Press.

Trend, David. (1992), Cultural Pedagogy: Art, Education, Politics, New York: Bergin and Garvey.

Trépanière, Diane, Rédactrice. (2007), ABCd’art de la rue des femmes, Montréal: Éditions du remue-ménage.

Trépanière, Diane, Rédactrice. (2004), Des pas sur l’ombre : Témoignages d’intervenantes en maisons d’hébergement, Montréal: Éditions du remue-ménage.

– U –

Ury, William. (1993), Comment Négocier Avec Les gens Difficiles : De l’affrontement à la coopération. Paris : Les Éditions du Seuil.

– V –

Van Erven, Eugène; Van Den Hurk, Peter, Editors. (2008), International Community Arts Festival 2008: Report on a Festival about Quality in Community Arts, Rotterdam: Rotterdams Wijktheater.

Vander Gucht, Daniel. (2004), Art et politique : Pour une redéfinition de l’art engagé. Bruxelles : Éditions Labor.

Viau, Roland. (2003), Ceux de Nigger Rock : Enquête sur un cas d’esclavage des Noirs dans le Québec ancien, Outremont (Qué) : Libre Expression.

Viveret, Patrick. (2008), Reconsidérer la richesse. Clamency (France): Éditions de l’Aube.

– W –

Wallis, Maria A.; Kwok, Siu-ming. (2008), Daily Struggles: The Deepening Racialization And Feminization Of Poverty In Canada, Toronto: Canadian Scholars’ Press Inc.

Wark, Jayne. (2006), Radical Gestures: Feminism and Performance Art in North America, Montreal: McGill-Queen’s University Press.

Watkins, Nayo and Malcolm, Barbara. (1993), ‘The Partnering of Artists and Communities: New Methods Evolving in The Durham CAPP’, High Performance, Winter: 39-41.

Weintraub, Linda. (1996), Art on the Edge and Over, Connecticut: Art Insights, Inc.

Weisbord, Marvin and Janoff, Sandra. (2000), Future Search: An Action Guide to Finding Common Ground in Organizations and Communities, San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, Inc.

Welton, Neva; Wolf, Linda. (2001), Global Uprising: Confronting the Tyrannies of the 21st Century, Gabriola Island: New Society Publishers.

West, Cornel. (1993), ‘The New Cultural Politics of Difference’, in The Cultural Studies Reader, (During, Simon, Editor), New York and London: Routledge, pp 203-221.

Wheatley, J. Margaret. (1999), Leadership and The New Science: Discovering Order in a Chaotic World, San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.

Whitaker, Chico. (2006), Changer le monde: (nouveau) mode d’emploi, Paris: Les Éditions de l’Atelier / Éditions Ouvrières.

Wiens, Ann, Editor. (1995), The Artist in Society: Rights, Roles and Responsibilities, Chicago: New Art Examiner Press.

Willard, Tania, Editor. (2008), Access All Areas; Conservatons on Engaged Art, Vancouver: Visible Arts Society.

Williams, Dorothy W. (1998), Les noirs à Montréal, 1628-1986 : Essai de démographie urbaine. Translated by Pierre DesRuisseaux. Original title: Blacks in Montreal, 1628-1986: An Urban Demography. Montréal : VLB Éditeur.

Wisechild, Louis M., Editor. (1991), She Who Was Lost Is Remembered: Healing From Incest Through Creativity, Seattle: Seal Press.

Dans cette anthologie, trente femmes artistes, auteures, musiciennes, dramaturges, et poètes, racontent leur histoire d’abus sexuel commis par un membres de leur famille  tout en décrivant comment des activités créatives les ont aidées à guérir.  Des illustrations et des poèmes accompagnent cet ouvrage.

Wisechild, Louis M., Editor. (1993), The Mother I Carry: A Memoir of Healing From Emotional Abuse, Seattle: Seal Press.

Women & Environments International Magazine. (2006), ‘Woman, Art and Community Activism’,  Women and Environments, Toronto: Faculty of Environmental Studies, York University.

Wright, Stephen. (2007), XV Biennale de Paris du 1er octobre 2006 au 30 septembre 2008, Paris : Éditions Biennale de Paris.

– X –

– Y –

Yunus Muhammad. (2007), Creating a World Without Poverty – Social Business and the Future of Capitalism

– Z –

Zander, Rosamund Stone, and Zander, Benjamin. (2000), The Art of Possibility: Transforming Professional and Personal Life, Boston: Harvard Business School Press.

Zohar, Danah. (1990), The Quantum Self: Human Nature and Consciousness Defined by the New Physics, New York: William Morrow.

Zohar, Danah. (1990), The Quantum Society: Mind, Physics, and a New Social Vision, New York: William Morrow.

Zukov, Gary. (2001), The Dancing Wi Li Masters, New York: Harper Trade.

———

AUDIO-VISUEL

CDS

Brundibar-Opera Kit. Children’s Opera in two acts. Musique de Hans Krasa – Jeunesse Musicale Internationnale.

Freedom on the Air. CD1- Anarchy 101. Produit par CKUT community news collective de Montréal.

Freedom on the Air. CD2- Anarchist History. Produit par CKUT community news collective de Montréal.

Freedom on the Air. CD3-Theory and Practice. Produit par CKUT community news collective de Montréal.

Freedom on the Air. CD4- Anarchism and social movementnts. Produit par CKUT community news collective de Montréal.

Quatorze ; se souvenir pour Agir (6 décembre 1989-1999) Fondation des victimes du 6 décembre contre la violence. – Les Éditions Le Choisier (SOCAN)

DVDS et VHS

A Call to Witness – VHS

Accomode donc ça !/Accomodate this! (2008)

Arbre des dollars solidairesCollectif pour un Québec sans pauvreté. (2005) – Conception et réalisation de la vidéo, Johanne Chagnon – Québec.

Born into Brothels. (2004), Un film de Ross Kauffman and Zana Briski – 1 heure 23 Minutes – États-Unis.

Cauchemar (le) de Darwin. (2004), Un film de Hubert Sauper.- 106 minutes – Austriche-France-Belgique.

Changer le monde : Quelle drôle d’idée.!? (2007) Un court métrage de V. Bonnassies, J.cayer, M. Morin, M.S. Teigeler – Éditeur : Collectif Musettes – 52 minutes – Québec.

Des hommes de Passage. (2002) Un documentaire de Bruno Bouliane- 43 minutes, 25 secondes – Production ONF-NFB – Canada.

Fly With Me to Another World. A tale that never ends… Even when it reaches the horizon. (2006) Coordonnateur du projet Ratchanok Ketboaruang-50 minutes, 06 secondes – Production Navin – Thaïlande.

Full circle, Mandela Project. Extraits vidéo de Rod Thibeault – VHS.

Gita. (2006) Groupe d’intervention par les arts- 33 minutes, 38 seconds – Québec .

Héros du Burundi. Une vidéo de Lisa Ndejuru – VHS.

Imperial Grand Strategy. (2005) Enregistrement d’une conférence de Noam Chomsky- États-Unis.

In the Shadow of the Sun. (1980Un film de Derek Jarman- 50 minutes -VHS – Angleterre.

Inkingi 2?Ubuntu – VHS

La pharmacie de l’espoir. Un film de François Gourd – Production Sympholium.

Les soldates de la paix. 8 minutes, 13 secondes – Québec.

Méchant Trip (le). (2005) Un film d’Ilan Saragosti – 70 minutes, 49 secondes – Couleur – français avec sous-titres anglais – Québec.

On a Moving Path. (2007), Un film de Myriam Fougère – Documentaire- 25 minutes – Couleur – français avec sous-titres anglais-Québec.

Onkwa nistenhsera: Mothers of Our Nations. (2006), Indigenous Elders Summit 2004. Six Nations, Ontario. Un film du Dr. Dawn Martin-Hill – 48 minutes- Couleur- anglais – Canada.

Opération salami : Les profits ou la vie ? (1999) – Un documentaire de Malcolm Guy, Magnus Isacsson et Anna Paskal. 53 minutes – Productions Multi-monde – Distribution Cinéma Libre.

13 Experiments in Hope. (2006) The Laboratory of Insurrectionary Imagination.

Un dimanche au Biodôme avec les koalas. (2006) Un film de Olivier D. Asselin – 23 minutes – Production Crapn – Québec.

Up the Ridge. (2008) Un film de Nick Szuberla and Amelia Kirby – Documentaire- 60 minutes – Couleur- anglais – États-Unis.

Parole d’excluEs. (2005) Un documentaire de Patrice Rodriguez – Argentine-Québec-Brésil.

Pouvoir de l’imagination. Un documentaire d’Olivier DeGaspé-Asselin, Patrick Cadorette- VHS – 25 minutes – Québec.

RCCGP (Document à l’appui du rapport final). (2003)- 14 minutes.

Reena Almoneda-Chang (Document à l’appui pour une demande de financement pour le Centre des Femmes de Montréal) – VHS

Reparative Culture.(2004), Vidéo documentaire de Edith Regier.  The Crossing Communities Art Project-The Documenting Engagement Institute – VHS – États-Unis.

Revelations-The Visionary Sampler. Un documentaire de William Gibson – 50 minutes – VHS – Angleterre.

Semelles percées (les).. (2005) Un film sur la pauvreté de Suzanne Joly –  35 minutes, 03 secondes – Production La table de concertation Petite Enfance-Matawinie – Québec.

Slavery 101. Documentaire produit par Peggy Callahan (Free the Slaves) – 12 minutes

Sleeping Giants – Community Arts Approaches from  The Olimpias. (2003) Producer Petra Kuppers/The Olimpias – États-Unis.

Soirée tranquille. (1999), Un court-métrage de Anne-Elizabeth Côté. – VHS

The Individual in the Lead-Theateratelier Haarlem. (2007) Documentaire de Luc Opdebeeck – 22 minutes, 35 secondes – Rotterdam.

The Silent Revolution: Sankalp and the Quarry Slaves. (2005) – Documentaire produit par Peggy Callahan (Free the Slaves) – 18 minutes – USA.

The Youth Solidarity Network’s-Palestinian Youth Media Digital Resistance. (2007) – Palestine.

Toward The Sun. (2003), ONF-NFB – Documentaire- 18 minutes 15 secondes – VHS – Canada.

Va-et-vient. (2002), Vidéo de Mei-Kuei Feu- 14 minutes, 40 secondes – VHS – Québec.

Viva ! (2007) Un documentaire de Maggie Hutcheson, Pato Esquivel. 25 minutes, 30 secondes  – Canada.
Top 5 mistakes to avoid with personal pronounstop 5 mistakes to https://essayprofs.com/ avoid with personal pronouns among the oldest words in english are the personal pronouns i, you, he, she, it, we, and they.